Nieuws detail

03.11.2023 Nieuws

In the spotlight: Fossy Fashion

In de interviewserie ‘in the spotlight’ gaan we in gesprek met ondernemers binnen de textielindustrie. Wat is hun verhaal en wat houdt ze bezig in een tijd van contante ontwikkelingen binnen de sector.

Deze keer spreken we met Sara Jochemsen van het Nederlandse kinderkleding merk Fossy Fashion. Sara bedacht een uniek ontwerp voor een babyjasje dat gemakkelijk aan te trekken is.

Hoe is Fossy Fashion ontstaan?

Toen mijn zoontje in het najaar geboren werd, moest ik vaak zijn armpjes door de mouwen van een winterjasje wurmen. Een hele worsteling waardoor ik dacht ‘dit moet toch anders kunnen’? Een makkelijker jasje kon ik echter nergens vinden, dus begon ik zelf na te denken over een ontwerp. Met mijn achtergrond in de mode en kinderkleding had ik een goed idee van waar je daarbij op moet letten. Een jaar later had ik een mooi jasje ontworpen wat makkelijk te sluiten is, door middel van 2 ritsen die vanaf de mouwen langs de zijkant van het lichaam lopen. Zo kan je het jasje openklappen, je baby erop leggen en het jasje gemakkelijk weer dichtritsen.

Fossy Fashion EELF

Reshaping Fashion

Nadat de ontwikkeling van het model klaar was, ging ik me verder verdiepen in de productie. Wat voorop stond: productie op een verantwoorde manier. Dat is gelukt door samen te werken met een heel fijn atelier in Amsterdam, waar gewerkt wordt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en door goed na te denken over alle details. We kozen bijvoorbeeld voor knopen die gecertificeerd zijn in verband met veiligheid voor baby’s en labels en hangtags die ook op een verantwoorde manier gemaakt worden. De grootste uitdaging daarbij was het vinden van de juiste partners. EE labels en Fossy hebben wat betreft onze kijk op duurzaamheid een gedeelde missie en daarom zien ik hun als mooie partner. Fossy staat voor Reshaping Fashion. Dat zie je op 2 manieren terug. Letterlijk, door een nieuwe pasvorm. Maar ook door mijn kijk op de mode-industrie. Fossy gaat voor slow fashion in plaats van fast fashion.

Een tweede kans met een QR-label

Toen het product klaar was ging ik nog een stap verder, hoe verzenden we onze producten, en welke materialen gebruiken we om het te verpakken. En als het product niet meer gebruikt wordt, wat gebeurt er dan mee? Daarom zit in alle jasjes een label met QR-code. Door het scannen van deze QR-code komt de gebruiker op de ‘tweede kans’ pagina van de website en kan hij/zij het artikel weer terug verkopen aan ons, waarna ik het vervolgens aanbied als tweedehands artikel. Fossy Fashion is nog niet volledig duurzaam, maar elke beslissing nemen we om daar een stap dichtbij te komen.

Benieuwd naar alle mogelijkheden van een QR-label? Je leest er hier meer over.

 

Nieuwsbrief

Wees als eerste op de hoogte over speciale acties,
updates en nieuwe producten

Ander product?

Op zoek naar emblemen, leren labels, lint, band of jacquard stoffen...

GA NAAR EE LABELS